Makt har att göra med hur normalitet skapas och upprätthålls. Vårt västerländska förståelserum utmärks av vissa ontologiska grundantaganden, varav ett är att världen består av olika dualismer, ett arv från 1600-talets vetenskapliga revolution med rötter i 1500-talet. Dessa dualismer gestaltas i olika maktstrukturer där normaliteten får en överordnad position. Carolyn Merchant behandlar i sin bok "Naturens död" i huvudsak två dualismer: kultur - natur, man - kvinna, där vänsterledet är ett uttryck för normalitet. I det förra fallet handlar det om antropocentrism, där människan och hennes kultur är norm, i det senare om androcentrism, där mannen är norm. Enligt Merchant hänger dessa dualismer och maktstrukturer ihop. Den okontrollerbara naturen har sedan 1500-talet förknippats med det kvinnliga(1). Den vite mannen", som sett sig som en kulturbärare, har här haft tolkningsföreträde och definierat normaliteten. "Det andra", naturen och kvinnan, som skulle tuktas, har enligt Val Plumwoods maktanalys setts som något radikalt annorlunda(grundläggande uteslutning), stereotypt(homogenisering), utan behov(förnekelse), en negation av manliga egenskaper(införlivande) och osjälvständigt (instrumentalism)(2).
Jag anser att dessa dualistiska maktobalanser samt en rad andra under längre tid varit synliga inom och utom vårt förståelserum. Det gäller både de inre och yttre maktstrukturerna. De har inte sällan resulterat i att sociala oroligheter och motrörelser uppstått. Ju friare och mer demokratiskt ett samhälle har varit, desto mer har dessa dualistiska maktordningar kommit i dagen. "Den andra", den strukturellt underordnade, har kunnat formulerat sig eller fått sina språkrör i kampen för en nivellering av maktobalansen. I många fall har man kommit en bit på väg, men ofantligt mycket återstår att göra innan de är färdigjusterade, inte minst talar den globala miljökrisen sitt tydliga språk. I framtiden kommer det sannolikt att uppkomma nya motrörelser för att korrigera för oss idag osynliga dualismer.
Henrik Hallgren radar upp flera sådana motrörelser uifrån olika dualismer och centrismer med utgångspunkt i Val Plumwood och Joanna Macys maktanalys. Vänsterledet i dualismen representerar normalitet och högerledet "det andra"
"Dualism Centrism Motrörelse
Rationalitet - Känsla/kropp Rationalism Nyandlighet /helhetsterapier
Man - Kvinna Androcentrism Feminism
Människa - Natur Antroprocentrism Miljörörelse
Människa - Djur Antroprocentrism Djurrättsrörelse
Vi europé - Färgad "andra" Eurocentrism Antikolonialism
Civilsation- Primitivitet/primitivism Eurocentrism Ursprungsfolk
Vetenskaplig /.../ - Platsbaserad kunskap Scientism Bioregionalism
Universell - Partikulär Universialism Postmodernitet"
(3)
Jag lägger till ytterligare dualismer:
Intellektuellt arbete - Kroppsarbete Rationalism Socialism
Icke-funktionshindrade- Funktionshindrade Normat Handikappsrörelse
Hetrosexuella - HBTQ-personer Heteronormativitet HBTQ-rörelsen
Vuxna - Barn "Vuxencentrism" T ex BRIS
Plumwood menar att alla dessa förtryck är sammanlänkade genom en gemensam härskarideologi där kärnan är rationalitetens kontroll över naturen(4). Man kan se analysen ovan som en utvidgad intersektionalitet. Det är en sociologisk teori och ett analytiskt hjälpmedel för att studera hur olika former av diskriminerande maktordningar samverkar i ett samhälle. Där brukar ingå identitetskategorier som kön/genus, sexualitet, ålder, klass, funktionsduglighet, etnicitet och religion(5). Här kompletteras den med bland annat identitetskategorierna djur och natur.
Enligt Vandana Shiva representerar kvinnor i tredje världen en rad av dessa sociala rörelser i sin frihetskamp. Genom att de står upp mot det patriarkala förtrycket, som är ett kolonialt arv, förenas den feministiska, bioregionala, antikoloniala kampen med miljökampen där även kampen mot krigshandlingar och religiös fundamentalism ingår(6). Shiva visar tydligt hur väl sammanlänkade många av dessa förtryck är. Om vi ska komma till rätta med de lokala och globala miljöproblemen tror jag att det är nödvändigt att ta ett samlat grepp om dessa dualistiska maktordningar. Måhända kan lösningen vara att de olika sociala rörelserna, utan att glömma bort den egna kampens särart, gör gemensam sak i kampen mot den patriarkala dominansideologin.
Martin Olsson, Ekofilosofi A, hösten 2012
(1)Carolyn Merchant: Naurens död,1994, s 149
(2)Val Plumwood: Androcentrism and Anthropocentrism i boken Ecofeminism; Woman, Culture; Nature, red Karen J Warren, 1997
(3)Henrik Hallgren: Det gröna skiftet, 2009, s 101-102
(4)a.a, 2009, s 109
(5) Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Intersektionalitet
(6) Vandana Shiva, "Let Us Survive: Women, Ecology and Development," i Rosemary Radford Ruether Women Healing Earth: Third World Women on Ecology, Feminism, and Religion,1996, s 70 - 73
Kommentarer
Skicka en kommentar